2006-10-14

Sverige är britternas favoritland

Sverige valdes som Favourite European Country av The Observers, The Guardians och nätupplagan The Guardian Unlimiteds läsare i tidningarnas årliga Travel Awards. Italien och Norge kom på andra och tredje plats i kategorin. Nya Zeeland blev favoritland bland de fjärran resmålen.

Destinationen Sverige har marknadsförts i Storbritannien i ett 30-tal år av VisitSweden (före detta Sveriges Rese- och Turistråd) eller dess turistråds-föregångare tillsammans med svensk turistindustri. Intresset för Sverige har ökat stadigt i Storbritannien sedan flera år, bland annat för citybreak-resor till Stockholm. Tidningarna representerar väl de resenärer som VisitSweden, med ansvar för internationell marknadsföring av Sverige och svenska destinationer och upplevelser, riktar sig till för att få fler att resa till Sverige.

- Vi är mycket glada över att Sverige har valts som favoritresmål av så medvetna och engagerade läsare, och vi är säkra på att vårt arbete har påverkat topplaceringen, säger Fredrik Barthold, regionchef för Region Europe West/USA på VisitSweden.

Tävlingen har ett tjugotal år på nacken och bygger på frågor om läsarnas resor, där de också får poängsätta sina svar. I år fick tidningarna in 15 000 röster.

- Jag misstänker att våra läsares röster på Sverige som favoritdestination i Europa hänger samman med glamouren och naturens dragningskraft. Det kan inte finnas många huvudstäder som Stockholm, där man kan bo på boutique-hotell ägda av före detta Abbastjärnor, njuta av en gourmetmiddag och festa på klubbar, för att nästa morgon byta sina dansskor mot vandrarkängor och upptäcka skärgården eller kusten. Om man verkligen vill tillbaka till naturen kan man åka upp till Lappland. Men till och med där har de gjort ett avtryck i form av ett ishotell. Svenskarna verkar ha hittat den rätta balansen mellan fest och hälsa och det tycks vara en vinnande kombination, säger Andy Pietrasik, travel editor på The Guardian.

VisitSweden marknadsför just nu Sverige och Stockholm med hjälp av en specialskriven musikalfilm, ”Stockholm the Musical”, som med hjälp av så kallad virusmarknadsföring sprids till potentiella resenärer. Sedan viruskampanjens premiär i maj i år har fler än 100 000 personer klickat in på kampanjsidan. Det är bland annat just via The Guardian som VisitSweden har skapat intresse för musikalkampanjen. Vid det årliga reklam-VM i Cannes tidigare i år tog viruskampanjen guld i kategorin Cyber.

Hittills i år har drygt 415 000 gästnätter från Storbritannien registrerats på kommersiella boendeanläggningar i Sverige. De senaste 5 åren har antalet gästnätter från Storbritannien ökat med 16,1 procent. Storbritannien är den fjärde största marknaden i Sverige räknat i antal gästnätter från utlandet.

Se resultatet av omröstningen på travel.guardian.co.uk/

Se Stockholm the Musical på www.stockholmthemusical.com

Inga kommentarer: