2006-11-25

Snart blir du en illojal storkonsument!

Kelkoos konsumentbarometer fortsätter ta trycket på konsumenterna, denna gång har 1500 nätkonsumenter fått svara på frågor om hur de köper resor. Trenden är tydlig. Framtidens resenärer köper det mesta på nätet och fyndar resor sista minuten. Möjligheterna att boka resor och hitta inspiration på nätet gör dessutom att vi reser mer. Men lojaliteten mot resebyråerna sjunker.

Det är på nätet som resorna kommer att köpas i framtiden. Internet ses inte längre som ett alternativ till traditionella resebyråer, utan snarare som en ersättare. 60 % av dem som svarat tycker att Internet är bästa mediet för resebokning och ännu fler, 65 %, bokar oftast sina resor på nätet. Hela 92 % uppgav att de i någon utsträckning beställer resorna via nätet.

– Internet är helt rätt element för resebokningar. Nätet är tillgängligt och bjuder på bred och djup översikt. Konsumentbarometern visar att konsumenterna själva i större utsträckning tar makten över resebokningarna. Detta tycker jag är väldigt positivt. Samtidigt behöver resebyråerna göra det enkelt för konsumenter att boka sina resor online och komplettera sina webbplatser med bra information om resedestinationer, guider för resemål och tips, säger Laila Dahlen, VD Kelkoo.

Kelkoos konsumentbarometer visar att yngre konsumenter är de som i störst utsträckning handlar sina resor på Internet. 42 % av resenärerna som är under 40 år bokar alltid sina resor via nätet jämfört med 36 % för alla svarande.

Yngre konsumenter mindre lojala
Enligt konsumentbarometern är resenärer inte lojala mot resebyråerna. Endast en fjärdedel av respondenterna uppgav att de vill boka sin resa med en resbyrå de känner till. 37 % bryr sig inte om vilken byrå de bokar genom. I kontrast till detta har lojaliteten mot flygbolag tidigare varit starkare än den mot resebyrån. Men även här kan man ana en framtida förändring. 45 % av alla respondenter föredrar att flyga med ett flygbolag de känner till väl, men bland den yngre gruppen är denna preferens lägre. För dem gäller siffran 33 %.

Internet får oss att impulsshoppa – mer!
Resor planeras inte längre långt i förväg. Endast 30 % av respondenterna uppgav att de har längre framförhållning än två månader medan en femtedel bokar i sista minuten. Konsumentbarometern visar också att människor upplever att resandet har ökat. 36 % uppgav att resandet ökat sedan det blivit möjligt att boka biljetter via Internet. En anledning till detta kan vara de specialerbjudanden som ofta finns i samband med Internetbokning. 81 % anser att ett bra erbjudande kan få dem att boka via nätet.

– Det kan också bero på att det idag finns fler lågprisflygbolag och att vi tack vare en allmänt bättre ekonomi har råd att resa oftare, tillägger Laila Dahlen.

Internet ses inte bara som en handelsplats, 72 % av respondenterna anser att Internet även är en bra källa för inspiration för framtida resmål.

Flyg är populäraste reseprodukten på nätet. 89 % bokar flyg via nätet. 70 % bokar hotell, 63 % bokar tåg och 58 % bokar charterresor via Internet.

Inga kommentarer: