Sigma 17-70

Jag är lite sugen på att köpa det nya Sigma objektivet Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro. Fördelen med "gluggen" verkar vara att den har ett trevligt omfång, från vidvinkel upp till 70 mm. Den är också ljusstark i vidvinkelläge (2,8). Den verkar också ha mycket bra bildkvalitét. Man får helt enkelt mycket för pengarna (Cirka 3500 kr). Den går dock inte att köpa i Sverige när detta skrivs, men det borde dyka upp när som helst.

Jag har läst några recesioner och tester av privatpersoner i USA där objektivet har funnits ett tag och det verkar lovande. Här är några av rescensionerna:

›› Sigma 17-70 f2.8-4.5 DC Macro v. Canon 17-85 f4-5.6 IS USM

›› Sigma 17-70 Macro bilder

Det känns dock som om man ska vänta med att köpa det här objeketivet tills någon mer etablerad tidning eller webbplats har testat den. Men jag har en känsla av att den kommer passa perfekt på min Canon 350D. :-)

4 kommentarer:

Cihan Deribaş sa...

Hej Andy!

Är också intresserad av denna glugg och söker febrilt efter tester. Förmedlar härmed en länk till det enda som jag har hittat: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1770_2845/

Vad har du kommit fram till? Dela gärna med dig ytterligare av dina tankar och länkar till fler tester.

Mvh/Cihan

Cihan Deribaş sa...

En länk till:

http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=415

David Naylor sa...

Hej! Är sugen på att köpa en 350D med ovan nämnda objektiv. Enligt photozones tester är det skarpare och har mindre kromatiske aberration än EF-S 17-85. Dessutom är det ljusstarkare. Då tror jag att jag kan undvara IS-en. Har också läst att Sigman ska vara relativt tyst ändå, enligt någon som provat det.

David Naylor sa...

Har precis beställt min 30D med ett Sigma 17-70... boy oh boy vad jag längtar...