Canon IXUS 950

Jag har haft min Canon Ixus 55 i snart ett år, men nu känner jag redan att min nästa resekamera kanske borde bli en Canon IXUS 950. Ixus har ju altid varit en riktigt snygg och kompakt digitalkamera, men ny har man slängt in en massa extra mums i den lilla lådan. Eller vad sägs om den här imponerande specen:

· 8,0 megapixel
· 4x optisk zoom med optisk bildstabilisator
· Snygg design med pekkontroll
· Teknik för ansiktsigenkänning
· Ta bort röda ögon vid uppspelning
· 2,5-tums LCD-skärm med rena färger
· ISO 1600 och Auto ISO Shift
· 18 fotograferingsmetoder, bland annat nya Kreativ ljuseffekt
· En lång rad filmalternativ med långtidssekvenser

Jag har förvisso inte sett några recensioner ännu, men jag hoppas att tester visar att den är så bra som den verkar. Om någon har tips på sajter som har testat Ixus 950 får ni gärna höra av er.

Att kameran dessutom har IS (bildstabilisering) tycker jag är ett stort plus, undrar om man även lan fota i RAW-format med kameran. Det kan jag på min systemkamera, vilket är riktigt trevligt.

Vidare säger Canons presstext:
"Canons eleganta kamera Digital IXUS 950 IS är fullpackad med funktioner som ger varje foto det där lilla extra. Canons teknik för ansiktsigenkänning löser problemet genom att avkänna upp till 9 ansikten i bildrutan innan fokus, exponering och blixt ställs in."

Men jag får nog hålla kvar vid min Canoon Ixus 55 som andra kamera ett tag till.

Inga kommentarer: