Nu har jag köpt Sigma 17-70!

Efter att ha funderat länge och väl på vilket objektiv jag skulle köpa som uppföljare till Canon 350Ds kitobjektiv föll valet till slut på Sigma 17-70 (eller mer exakt Sigma Objektiv AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro). Efter de första bilderna måste jag säga att jag är helnöjd. Här är en av mina första bilder med objektivet:



Samma bild fast med ett utsnitt av bilden:



Bild i makroläge:



Utsnitt av samma bild:



Hela objektivet känns gediget och ser faktiskt ganska proffsigt ut, speciellt eftersom själva linsen är så pass stor (72mm). De enda nackdelarna jag har upptäckt så här långt är att själva zoom-ringen är lite trög, men det kanske blir bättre med tiden. Sen är det precis som andra recensioner och tester har sagt, en relativt högljud autofokus, men den är inte så högljud att det stör mig. Det är också trevligt att man får med ett smidigt motljusskydd (som dessutom kan monteras bakvänt på objektivet när man inte vill använda det.

Just nu känns det som om det här objektivet är det enda som får följa med på resan till Sardinien om en vecka. Jag tror att detta kan bli ett perfekt reseobjektiv, speciellt med tanke på omfånget. Fast jag måste nog köpa en ny kameraväska eftersom objektivet är ganska långt och jag har för tillfället en väldigt liten kameraväska som precis klarar kamerahuset med mitt fasta Canon 60mm monterat på.

Till objektivet köpte jag också ett Hoya UV filter för att främst skydda objektivet.

1 kommentar:

SixesAndSevens sa...

å vilka fina bilder... :)